“Palace of the End”, March 2013

“PALACE OF THE END” / Judith Thompson

March 14-17 & 21-24, 2013 / 14 au 17 mars et 21 au 24 mars, 2013

Espace 4001, 4001, rue Berri, Montréal

CAST / DISTRIBUTION

Soldier… Sarah Marchand
Dr. David Kelly… Michael Findlay
Nehrjas Al-Saffarh… Alexandra Valassis

PRODUCTION
Director / Mise-en-scène… Rob Langford
Production & Stage Manager / Régie… Béata Groves
Lighting Design / Eclairage… Andrés MacLeod
Costume Design / Conception des costumes… Tracey Houston
Original Music / Musique originale… Virgil Rockford

Poster & Program Design / Conception graphique… Ruth Farrugia / Fishtank Communications
Publicity Consultant / Publicité… Janis Kirshner

 Coinciding with the 10th anniversary of the invasion of Iraq, this gripping trio of monologues imagines the voices of three real-life figures who witness the unfolding disaster from very different times and places: A disgraced American soldier defending her actions as a prison guard at Abu Ghraib; a weapons inspector exposing the false case for war; and an Iraqi dissident who survived torture in Saddam’s brutal prisons. Award-winning Canadian playwright Judith Thompson evokes the cruelty, moral ambiguity and betrayal by the people in power preceding and following the invasion.

Cette présentation marque une décennie depuis l’invasion de l’Irak en mars 2003. Dans ce trio de monologues dramatiques, trois personnages historiques très différents témoignent de la tragédie de la guerre: une soldate américaine justifie ses actions déshonorables comme gardienne dans la prison d’Abou Ghraib; un inspecteur d’armements expose la fausse justification pour la guerre, puis, peu après, met fin à sa vie; une dissidente irakienne qui a survécu à la torture dans les prisons brutales de Saddam Hussein témoigne de l’écroulement chaotique de son pays. Judith Thompson évoque, à travers les yeux de ses personnages réels-imaginés, la cruauté, la confusion morale, et le sens de trahison engendré par les détenteurs du pouvoir qui a précédé et suivi l’invasion.

VIDEO

Alexandra Valassis, Sarah Marchand, Michael Findlay in performance / en spectacle

https://vimeo.com/66696194

Promotional teaser / Clip promotionnel

https://vimeo.com/60398305

REVIEWS / CRITIQUES

Bloody Underrated

In a play preceded by two confessions by perpetrators of violence dealing with their guilt, [Nehrjas] deals with the question of ideology, and duty, and her own guilt as a mother being unable to recognize what was within and beyond her control… Just thinking about some of the lines right now is giving me shivers. I felt as though that assault to the soul was created by this play by allowing us to peek into some of the most terrible, and tremendous elements of humanity. I STRONGLY recommend this play.

Montreal Gazette

It’s a fiercely written, disturbing play based on real people that deals with the moral ambiguities of the war in a manner which defies simplistic ideological answers… [T]his production has landed pretty much out of the blue, like a meteorite carrying a revelation. Don’t miss it.

Monthéâtre

[Valassis] réussit à émouvoir et même à transmettre un soupçon d’espoir malgré les propos plutôt noirs de la pièce… Au final de ces trois récits, on demeure pensifs et quelque peu secoués par cette dure réalité qui a été vécue par des milliers de gens impliqués dans le conflit iraquien. Même si l’ensemble demeure inégal, la pièce Palace to the End réussit à imposer un temps de réflexion.